5 Temmuz 2008 Cumartesi

Online oyunun pazarlama için önemi

Yıllar öncesinde arkadaşımla bir yaz boyunca sabahlara kadar oynadığım Championship Manager oyununu hatırladıkça bir gülümseme belirir yüzümde. CM, birçokları gibi benim de hayatım boyunca oynadığım en zevkli oyunlardan biridir. Ta o yıllardan gençlerin içine serpiştirilmiş menejerlik duygularını, CM'den sonra Football Manager daha da yeşertti.
NTVSpor geçtiğimiz haftalarda yeni online bir oyununu tanıttı. Oyun ilk yayınlandığında adı "NTVSPOR Football Manager" iken, sanıyorum telif hakları sebebiyle oyunun adı "NTVSPOR Tycoon Manager" olarak değiştirildi (her ne kadar banner larda hala Football Manager yazsa da). Oyun tümüyle online olarak bir takım yönetme üzerine kurulmuş. Oyuncu alma, satma, takım kurma, sponsorluk, ligler, bilet fiyatları gibi birçok detay düşünülmüş. Kısacası NTVSpor'un yazılımcıları oyunun üstünde çok ciddi çalışmış. Eminim aylarını harcamışlardır.
Peki NTVspor bu oyunu neden yaptı? Diğer markalar, siteler neden online oyun yaparak yayınlıyorlar? Sebep sadece Türkiye'deki internet kullanıcıları biraz olsun eğlendirmek mi? Elbette nedeni sadece bu değil.
İnternette firmaların yayınladığı birçok flash oyunun yanı sıra Football Tycoon gibi online tabanlı web sitesi tarzında oyunlara da sıkça rastlıyoruz. Bu konudaki ilk tecrübem UEFA.com'daki Fantasy Football oyunu olmuştu. Oyunda Şampiyonlar Ligi takımlarından futbolcular seçip o hafta oynanan maçlar sonucunda alınan puanlar toplanıyor ve sıralama yapılıyordu. Daha sonra bu tarz oyunları NTVSpor, Fanatik.com.tr gibi birçok sitede gördük. Ayrıca çok profesyonelce hazırlanmış Java tabanlı oyunlar da tecrübe ettik bir dönem. Belki de benim açımdan en etkileyici yine NTV'nin yaptığı Polo Cup'tı. Diğer yandan, hızlı tüketim firmalarının yaptığı flash online oyunlarla da sık sık karşılaşıyoruz (Coca Cola, Gilette, Domino's Pizza gibi).
Bu tarz flash veya simülasyon tarzı oyunların firmalar tarafından yayınlanmasının asıl ve en önemli nedeni pazarlama açısından sağladığı faydalardır. Örneğin, kişi oyunu oynamadan önce bilgilerini eksiksiz veriyor çünkü ödülü kazanması halinde bilgiler doğrulanamazsa ödülü alamayacağından endişeleniyor. Bu şekilde oyunu oynayan hemen herkesin ad, soyad, cinsiyet, yaş, yaşadığı şehir, e-posta adresi hatta cep telefonu numarası gibi firma için oldukça önemli veriler elde ediliyor. Bu veriler, hem bundan sonra yapılacak kampanyalara ışık tutuyor, yön veriyor hem de doğrudan pazarlama aracı olarak kullanılabiliyor. Firmanın daha sonra yapacağı çeşitli kampanyalarda hangi demografik özelliklerde kişileri dikkate alması gerektiğine bu verilerden yararlanılarak karar verilebiliyor. Ayrıca e-posta, cep telefonu, ev veya iş adresi gibi bilgilerle de doğrudan kişiye ulaşılabiliyor. Ancak tabi bu yöntemin daha önce de bahsettiğim gibi en önemli noktası hiç şüphesiz "izinli pazarlama". İzinli pazarlama yapılarak ve kişiyi rahatsız etmeyerek yapılacak doğrudan pazarlama ile online oyunlardan elde edilen veriler oldukça verimli kullanılabilir.
Bu veriler sadece online oyunlardan sağlanmıyor. Birçok kanaldan elde edilebiliyor. Ancak yine de online oyunların kişileri eğlendirmesi ve bu bakımdan çekiciliği, diğer yandan ödülü almak isteyen kullanıcıların daha az yanlış bilgi verme eğiliminde olması pazarlama için bu kanalı çok daha cazip kılıyor.